Leverans- och köpvillkor

Nedan villkor gäller när du genomför ett köp på www.wintherstudio.se.

Allmän information

Winther Studio ApS

Organisationsnummer: 42324949

Loeven 19, 1. Sal. 9200 Aalborg SV. Danmark

Telefon: +46 40 606 06 33

E-post: support-se@wintherstudio.com

 

Beställning och leverans

Din beställning levereras normalt inom 2-4 arbetsdagar av Earlybird eller Instabox. Du kan välja mellan hemleverans med Earlybird (29,00 SEK) och leverans till paketombud av Instabox (39,00 SEK).

När din beställning har bekräftats och leverans påbörjats kommer du att få ett spårningsnummer via e-post. Om du har valt att hämta din beställning hos ett paketombud kommer du att få ett e-postmeddelande eller SMS när paketet är klart att hämtas med information om var du kan hämta det.

Under perioder så som Black Friday och julreor kan det förekomma längre leveranstider.

Vi strävar alltid efter att skicka din beställning samma dag om beställningen görs på en vardag före kl. 14.00. Förväntad leveranstid anges i produktbeskrivningen för respektive produkt.

OBS: Har du angett felaktiga uppgifter i din leveransadress? Kontakta oss så snart som möjligt. Vi är inte ansvariga för kontaktuppgifter som du angivit och som innehåller felaktigheter, t.ex. avseende adress eller e-post, innebärande att varan inte når dig korrekt, oavsett om beställningen ska levereras till ett paketombud eller hem till.

Om du har lagt en beställning men ångrar dig innan leverans påbörjats uppmanar vi dig att kontakta kundtjänsten per telefon eller e-post så snart som möjligt. Vi kan inte garantera att beställningen kan tas bort innan leverans påbörjats, men vi försöker hantera din förfrågan så snabbt som möjligt. Om vi inte har möjlighet att ta bort din beställning innan leverans påbörjats har du fortfarande möjlighet att utöva din ångerrätt.

Om ditt paket försvinner under leverans kommer vi i första hand låta speditören spåra paketet.

Om vi till följd av att ett paket är försvunnet har levererat en ny produkt till dig är du skyldig att returnera det ursprungliga paketet om detta ändå levereras till dig. Detta görs naturligtvis på vår bekostnad.

Paketombud

Om ditt paket har levererats till ett paketombud och du inte hämtar paketet inom 14 dagar kommer paketet att returneras till oss och du kommer att debiteras de verkliga kostnaderna för returen. Vid retur på grund av icke uthämtat paket kommer leverans- och returkostnaderna att dras av från det belopp som ska återbetalas.

Vi är inte ansvariga för av dig felaktigt angivna kontaktuppgifter i samband med beställningen som leder till att varan inte kan levereras till dig.

 

Ångerrätt

Du har alltid 14 dagars ångerrätt. Fristen löper ut 14 dagar efter att du har mottagit ditt paket eller hämtat det hos paketombudet.

Om du har beställt flera olika varor i en order men de levereras individuellt börjar fristen den dag du får den sista varan.

Om det rör sig om ett avtal om regelbunden leverans av varor över en viss period löper ångerrättsfristen ut 14 dagar efter den dag du får den första varan.

Om du vill utöva din ångerrätt måste du specifikt meddela oss detta, t.ex. genom att skicka ett e-postmeddelande till support-se@wintherstudio.com och ange ditt ordernummer samt uppge att du vill utöva ångerrätten. Ditt e-postmeddelande kommer INTE att besvaras. Du kan också använda den standardiserade ångerblanketten som du hittar längst ner i dessa villkor.

Du kan INTE ångra ditt köp genom att enbart neka mottagande av paketleverans eller genom att inte hämta ut paketet hos paketombudet.

Ånger av en del av köpet

Om du har köpt flera varor hos oss har du möjlighet att returnera en eller flera varor även om de köptes i en enda order.

Observera att vi inte ersätter dina fraktkostnader om du ångrar endast en del av ditt köp.

 

Retur

Vid retur i samband med utnyttjande av din ångerrätt har du 14 dagar på dig att returnera paketet till oss från det att du meddelade oss att du vill utnyttja ångerrätten. Kostnaderna i samband med returnering betalas av dig som kund. Du är även ansvarig för att produkten returneras i oförändrat skick, det vill säga oskadad och intakt. Om paketet inte når oss eller något oförutsett inträffar under transporten måste du kontakta fraktföretaget som du har använt. Vi rekommenderar dig att använda en spårbar returmöjlighet, gärna genom vårt retursystem.

Ingen återbetalning sker för presentinslagning.

 

Så här returnerar du din beställning

Genom vår returportal:

  • Packa produkten noggrant, helst i dess originalförpackning. Kom ihåg smyckeskrinet och tillhörande plastförpackning.

  • Skapa din retur i returportalen här: Retursystem (Om du använder vårt retursystem kommer du att debiteras en avgift på 39 SEK för returen).

  • Du kommer att få ett e-postmeddelande med en etikett. 

  • Lämna in paketet hos ditt närmaste paketombud

Med valfritt fraktföretag

  • Om du inte vill använda vår returportal måste du själv ordna med returetikett - kom ihåg att paketet måste levereras direkt till följande adress:

    Winther Studio ApS
    Loeven 19, 1. sal
    9200 Aalborg SV
    Danmark

  • Paketet MÅSTE skickas till ovan angiven adress. Om paketet skickas till ett paketombud kommer det inte att hämtas upp.

  • Packa produkten noggrant, helst i dess originalförpackning. Kom ihåg smyckeskrinet och tillhörande plastförpackning.

  • Fyll i och bifoga returformuläret som du hittar längst ner i köpvillkoren. Kom ihåg att ange ditt ordernummer.

  • Lämna in paketet hos ditt närmaste paketombud.

 

Skicket på varan när du skickar tillbaka den

Om varan har förlorat värde och det beror på att du har använt den på ett sätt som inte var nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, återbetalar vi endast en del av köpesumman. Beloppet du kan få tillbaka beror på varans handelsvärde, och i vissa fall kan det innebära att du endast kan få tillbaka fraktkostnaderna.

Vi rekommenderar att du skickar tillbaka varan i dess originalförpackning.

Om den ursprungliga förpackningen saknas kan det eventuellt medföra en försämring av varans värde.

 

Återbetalning av köpesumman

Om du ångrar ditt köp och utövar din ångerrätt inom föreskriven tid återbetalas beloppet som du betalat för varan, med förbehåll för justering av beloppet med anledning av att varan sjunkit i värde på grund av din användning. Vi återbetalar även leveranskostnaderna (det gäller dock inte extra leveranskostnader i de fall där du har valt en annan leveransmetod än den billigaste standardleverans som vi erbjuder).

Vi genomför återbetalning sedan vi har mottagit varan av dig och kontrollerat dess skick.

Om du INTE returnerar din beställning inom tidsfristen för ångerrätten eller ger oss särskilt meddelande om att du avser utnyttja ångerrätten före utgången av fristen kommer du att förlora rätten att ångra köpet och därmed rätten till full återbetalning.

Kampanjer

Om du har fått en gratis produkt eller andra rabatter i samband med ett köp över ett visst värde och detta värde inte längre är uppfyllt efter att en del av köpet returneras, kommer rabattens värde/gåvan (om den inte returneras) att dras av från det belopp du får tillbaka

 

Reklamationsrätt

När du handlar hos oss som konsument gäller konsumentköplagens regler.

Det innebär bland annat att du har rätt till reklamation i tre år från avlämnandet av varan avseende ursprungsfel. Reklamationen ska ha nått oss inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Om du reklamerar inom två månader från det att felet upptäckts anses reklamationen alltid vara gjord i inom skälig tid. När du reklamerar för fel och brister, vänligen kontakta oss så snart som möjligt via e-post till support-se@wintherstudio.com. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt, bifoga gärna en bild av felet och uppge beställningens ordernummer.

Om din reklamation är berättigad betyder det att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller en prissänkning, beroende på den specifika situationen. Reklamationsrätten upphör om felet eller bristen uppstod på grund av felaktig användning eller om felet på annat sätt uppstod efter att du mottagit varan. Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades anses vara fel som näringsidkaren (vi) svarar för, om vi inte kan visa annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Om reklamationen är berättigad återbetalar vi även dina fraktkostnader, dock inte kostnader utöver vad som kan anses skäligt. En vara som ska returneras måste alltid returneras i ordentlig förpackning. Kom ihåg att ta emot en försändelsekvitto så att vi kan återbetala dina fraktkostnader.

Varan skickas till:

Winther Studio ApS
Loeven 19, 1. sal
9200 Aalborg SV
Danmark

Vi mottar endast retur av vara som skickas direkt till den angivna adressen, således inte om varan skickas till paketombud.

När du returnerar varan, var vänlig inkludera en detaljerad beskrivning av felet. Fyll gärna i returformuläret som du hittar längst ner i köpvillkoren. Kom ihåg att skriva ditt ordernummer.

 

Byte av vara

Vi erbjuder tyvärr inte byte. Du ombeds istället returnera produkten och beställa varan igen i önskad färg/storlek.

 

Betalning med Klarna

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

 

Betalning 

Hos Winther Studio är det möjligt att betala med kredit- eller bankkort eller Klarna. Vi tar inte ut några kortavgifter.

Betalning behandlas av tredje part. Vid betalning med kredit- eller bankkort debiterar vi dig inte förrän din order är packad och leverans har påbörjats. Pengarna reserveras i vissa fall på ditt konto vid genomförd beställning och angivande av betalningsuppgifter.

Om du betalar med ett internationellt betalkort reserveras beloppet i vanliga fall omedelbart. Pengarna kommer att vara reserverade på ditt kort tills beloppet debiteras i samband med påbörjad leverans eller tills beloppet frigörs enligt avtalet med din kortutgivare.

Du kan läsa mer om reglerna för ditt specifika kort hos din kortutgivare.

 

Integritetspolicy

Genom att acceptera dessa villkor bekräftar du att du tagit del av informationen om vår behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy.

 

Hur tar jag bäst hand om mina smycken?

Det är viktigt att ta hand om dina smycken för att optimera deras hållbarhet. Här är några tips om hur du bäst tar hand om ditt smycke:

Rostfritt stål och sterling silver:
  • Förvara torrt och skyddat från solljus och värme.
  • Håll smycken separerade för att undvika repor.
  • Ta av vid sömn, städning och handspritning.
  • Undvik exponering för starka kemikalier.
  • Rengör med torr putsduk efter användning.
Mässing och koppar:
  • Förvara på torr och skyddad plats.
  • Separera smyckena för att förebygga repor.
  • Ta av vid bad, sömn, träning, städning och handspritning.
  • Undvik kontakt med parfym, krämer, rengöringsmedel, salt- och klorvatten.
  • Rengör med torr putsduk efter användning.

 

Standardformulär – ångerrätt

(Denna blankett fylls i och returneras i samband med att ångerrätten används)

Til:
Winther Studio ApS
Loeven 19, 1. sal
9200 Aalborg SV
E-post: support-se@wintherstudio.com

 

Jag meddelar härmed att jag önskar utöva min ångerrätt i samband med mitt köpavtal om följande varor/tjänster:

__________________________________________________________________________________

 

Beställt den: _______________________________     Mottaget den: _______________________________

 

Konsumentens namn: ______________________________________________________________________

 

Konsumentens adress:  ___________________________________________________________________

 

Konsumentens underskrift: _________________________________________      Datum: _________________

(använd detta formulär endast om innehållet i formuläret förmedlas skriftligen per post)

 

Tvistlösning

Om du är missnöjd med ditt köp kan du framföra ditt klagmål till oss på support-se@wintherstudio.com.

Om ditt klagomål inte kunnat åtgärdas av oss har du i egenskap av konsument rätt att vända dig till det alternativa tvistlösningsorganet Allmänna Reklamationsnämnden via www.arn.se eller per post till ARN, Box 174, 101 23 Stockholm. Detta alternativ är möjligt om du är bosatt inom EU. Det finns även en onlineplattform för klagomål tillgänglig på EU-kommissonens hemsida, www.ec.europa.eu/odr, som du kan använda dig av.

 

Köpvillkoren har senast uppdaterats d. 16.05.2024

 

    Din korg (0)
    Inga produkter i varukorgen.
      Beräkna fraktkostnaden